نوین سئو
آموزش سئو و بهینه سازی سایت
ثبت نام در گوگل وبسمتر تولز

گوگل ابزارهای مفیدی برای کمک به سئو وب سایت فراهم کرده است. پرکاربردترین آنها گوگل آنلایتیک است که مجموعه ای از تجزیه و تحلیل های جامع و کامل ارائه می کند تا به کاربرانی که اطلاعات زیادی در مورد سئو وب سایت ندارند کمک کند و بتوانند ترافیک وب سایت شان را بهبود بخشند.

گوگل وبمستر تولز مکانیزم اصلی برای برقراری ارتباط گوگل با وبمستران است. گوگل وبمستر تولز ابزاری است که به شما کمک می کند تا مسائل و مشکلات وب سایت خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال آیا وب سایت شما به malware آلوده شده است یا خیر. مشکلاتی در وب سایت که به راحتی قابل رویت نیست اما می تواند مخرب باشد.

و بهترین بخش گوگل وبمستر، رایگان بودن امکاناتش است. در اینجا آموزش گوگل وبمستر را به شما ارائه می کنیم. سعی کرده ایم در این مقاله تمامی موارد رو توضیح دهیم اما با شماره ۰۹۱۵۲۲۵۹۱۹۲ آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

آموزش گوگل وبمستر تولز

ایجاد حساب کاربری گوگل وبمستر تولز:

ابزارهای وبمستر گوگل برای هر تلاش مثبت سئو بسیار ضروری است. برای درک کامل پتانسیل آنها، بهتر است درباره نقش ابزارهای وبمستر گوگل برای وبمستران بیشتر بدانیم: این ابزارها به شما کمک می کند تا وب سایت خود را همانطور که گوگل می بیند، ببینید. مجموعه ابزارها به شما این امکان را می دهد تا ببینید چه صفحاتی از وب سایت شما ایندکس شده است، چه لینک هایی به آن اشاره شده است، محبوبترین کلمات کلیدی در وب سایت شما چیست و مواردی ازین دست.

یک وب سایت که ابزار وبمستر گوگل برای آن فعال است، نمایه بهتری در ایندکس سازی کامل و رتبه بندی بهتر دارد. همچنین ابزارهای وبمستر گوگل امکانات تخصصی تری را برای وبمستران فراهم می کند که می تواند به طلای تکنیکی سئو تبدیل شود.

اگر هنوز وب سایت خود را در وبمستر تولز ثبت نکرده اید، شروع این کار ساده است. با جیمیل خود یک حساب کاربری در وبمستر تولز ایجاد کنید و وارد داشبورد شوید. در انجا، می توانید وب سایت خود را اضافه کنید.

برای اولین بار باید تأیید کنید که مالک دامنه هستید. چند راه برای این کار وجود دارد، می توانید متا تگ Google-provided را در صفحه اصلی وب سایت خود قرار دهید، می توانید فایل HTML ای که وبمستر به شما می دهد را در فولدر روت وهاست خود آپلود کنید یا می توانید مالکیت دامنه را از طریق حساب کاربری گوگل آنالایتیک تایید کنید. پس از اینکه وب سایت خود را تایید کردید، معمولا در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت داده ها از وب سایت شما جمع آوری می شوند.

ثبت نام در گوگل وبسمتر تولز

ویژگی های وبمستر تولز که شما باید از آنها استفاده کنید:

وقتی وب سایت شما تنظیم شد، زمان آن است که وارد حساب کاربری شوید و بیشتر راجع به رابط کاربری بدانید. در اینجا آموزش مقدماتی وبمستر تولز گوگل را به شما ارائه می کنیم.

در هسته اصلی، ابزارهای وبمستر گوگل همگی درباره متریک ها هستند: چه صفحاتی ایندکس شده اند، چه لینک هایی برقرار شده است و چه ترافیکی بدست آورده اید.

بخش Search Queries اطلاعات مربوط به ترافیک و کلمات کلیدی را نمایش می دهد. چرا فقط از گوگل آنالایتیک استفاده نکنیم؟ در واقع، گوگل وبمستر تولز دیدی کاملا متفاوت و احتمالا کامل تر به شما می دهد. گوگل وبمستر فقط ترافیکی که بر روی سایت شما ایجاد شده است را نمایش نمی دهد، بلکه از طریق مقایسه و رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجوی گوگل، پتانسیل ترافیک وب سایت تان را به شما نمایش می دهد.

بخش Search Queries به پنج شاخص اصلی تقسیم می شود:

کوئری (پرس و جو): کوئری با جزئیات نشان می دهد که وب سایت تان روی چه کلمات کلیدی ای در حال حاضر رتبه بندی شده است. این یک از سریعترین راه هایی است که رمز گشایی می کند آیا تلاش هایتان برای رسیدن یک کلمه کلیدی به خصوص به رتبه های بهتر، موثر واقع شده است یا خیر. این ویژگی به شما کمک می کند که کلمات کلیدی مرتبط را سریعتر شناسایی کنید، اما به ارتقاء از لینک سازی یا بهینه سازی بیشتر محتوا نیاز دارد.

Impressions: این بخش به شما می گوید که چند نفر لینک وب سایت شما را بر روی یک کلمه کلیدی به خصوص در نتایج جستجو دیده اند. این حس خوبی به شما می دهد که چه تعداد بخش های خاصی از محتوای وب سایت شما را می بینند. این روش دیگری برای تایید ارزش یک کلمه کلیدی علاوه بر داده های ترافیکی از ماژول های Google Keywords و ابزارهای دیگر است.

کلیک ها: این بخش به شما اطلاع می دهد تا بدانید، وقتی کابران وب سایت شما را در لیست نتایج جستجو می بینند، چند نفر از آنها بر روی لینک وب سایت تان کلیک می کنند؟

نرخ کلیک یا CTR: نرخ کلیک وب سایت، نشان دهنده درصد افرادی است که در نتایج جستجو بر روی وب سایت شما کلیک می کنند. اگر نرخ کلیک و.ب سایت شما پایین است، ببینید آیا می توانید متا تگ توضیحات را برای صفحات وب سایت خود بهبود دهید. آیا می توانید با توجه به کوئری هایی که بیشترین تاثیر را بر روی آن صفحه دارند، مطالب مرتبط تری ایجاد کنید. یا می توانید تگ تایتل (برچسب عنوان) قوی تری برای ارتباط با کاربر ایجاد کنید؟

میانگین موقعیت: این متریک به شما می گوید که وب سایت شما به ازای هر کلمه کلیدی در چه رتبه ای قرار دارد. از آنجاییکه اکثر ترافیک برای وب سایت هایی که در موقعیت اول یا دوم نتایج جستجو قرار دارند، گرفته می شود، این معیار بسیار خوبی است تا چگونگی عملکرد و تاثیر آن را بر روی ترافیک وب سایت خود ببینید.

بخش پیام های سایت در گوگل وبسمتر تولز

هنگامیکه گوگل می خواهد با یک وبمستر ارتباط برقرار کند، از این قسمت برای صندوق پیام ها استفاده می کند. ممکن است پیام هایی باشند که به شما اطلاع می دهند که به عنوان مثال، برخی از صفحات وب سایت شما تحت تاثیر malware است و یا اینکه هسته وب سایت شما دارای حفره امنیتی است. گاهی اوقات هم پیام تبریک به دلیل افزایش ترافیک صفحات شما ارسال می کند.

پیام ها در گوگل وبسمتر تولز

تنظیمات در گوگل وبسمتر تولز

با کلیک بر روی آیکون چرخ دنده در سمت راست بالا، به ابزارهایی که قبلا در آیتم منوی پیکربندی موجود بودند، دسترسی خواهید داشت.

تنظیمات گوگل وبمستر تولز

اولویت های گوگل وبمستر تولز

در اینجا می توانید مشخص کنید که آیا می خواهید خلاصه پیام های روزانه تان را دریافت کنید. همچنین آدرس ایمیلی که می خواهید یک نسخه به آن ارسال شود را مشخص می کنید.

اولویت های گوگل وبمستر تولز

تنظیمات سایت در گوگل وبمستر تولز

در اینجا می توانید مطالبی را به گوگل بگوید که به روش های دیگر نمی توانید بگویید. به عنوان مثال، اگر یک دامنه com داشته باشید، می توانید به گوگل بگویید که محدوده خاص جغرافیایی در نتایج جستجو در نظر بگیرد.

شما همچنین می توانید دامنه اصلی خود را تنظیم کنید. اینکه آیا می خواهید دامنه شما در نتایج جستجو با www یا بدون www نمایش داده شود. بیشتر سایت ها از یکی به دیگری ریدایرکت می شوند، یا از تگ کنونیکال استفاده می کنند که نیازی به تنظیمات این قسمت ندارد. اما اگر این قابلیت را در وب سایت خود ندارید، می توانید به این روش به گوگل بگویید.

گزینه سرعت خزیدن به شما اجازه می دهد که سرعت خزیدن اسپایدر گوگل را در وب سایت خود کاهش دهید. به عنوان مثال شما می توانید بر اساس اینکه هر چند وقت یکبار محتوای وب سایت خود را به روزرسانی می کنید، سرعت خزیدن گوگل را تنظیم کنید.

تنظیمات گوگل وبمستر تولز

تغییر آدرس سایت در گوگل وبمستر تولز

گاهی اوقات در موارد نادر شما تصمیم می گیرید که محتوای وب سایت خود را به طور کلی به دامنه جدید منتقل کنید. این مورد را باید به گوگل بگویید.

هنگامی که وب سایت جدید خود را راه اندازی کرده اید، برای همیشه محتوای وب سایت قبلی خود را با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ به وب سایت جدید منتقل کردید، سایت جدید خود را روی GWT اضافه و تعریف کردید. سپس به این گزینه می آیید و این حرکت را به گوگل اطلاع می دهید.

این کار باعث می شود که ایندکس سازی خیلی سریعتر انجام می گیرد از اینکه گوگل بخواهد خودش کشف کند و ریدایرکت های ۳۰۱ را دنبال کند.

تغییر آدرس دامنه در گوگل وبمستر

ویژگی گوگل آنالایتیک در گوگل وبمستر تولز

اگر می خواهید قادر باشید داده های گوگل وبمستر تولز را در گوگل آنالایتیکس ببینید، می توانید از این ابزار برای لینک کردن یک سایت با حساب کاربری گوگل آنالایتیکس استفاده کنید. به سادگی یک حساب کاربری گوگل آنالایتیکس لینک شده جاری را برای لینک کردن با این وب سایت انتخاب کنید. اگر حساب کاربری گوگل آنالایتیکس ندارید در اینجا یک گزینه برای ایجاد آن وجود دارد.

ویژگی گوگل آنالایتیک در گوگل وبمستر تولز

کاربران و صاحبان سایت در گوگل وبمستر تولز

در اینجا می توانید کاربران مجاز برای دسترسی به حساب کاربری گوگل وبمستر تولز و سطح دسترسی آنها را تعریف کنید. Qwners به تمامی آیتم های سایت اجازه دسترسی دارد. کاربران با مجوز Full می توانند به جز اضافه کردن کاربر جدید، لینک کردن یک حساب کاربری گوگل آنالایتیکس و اطلاع دادن تغییر آدرس دامنه به گوگل، هر کار دیگری انجام دهند.

کاربران با مجوز Restricted کلیه محدودیت های کاربران با مجوز Full را دارند به علاوه اینکه: داده های پیکربندی را فقط می توانند مشاهده کنند، نمی توانند sitemap ارسال کنند یا درخواست حذف URL داشته باشند، نمی توانند URL ارسال کنند، نمی توانند درخواست های بازبینی ارسال کنند، و فقط می توانند ارورهای crawl و اعلان های malware را مشاهده کنند (حتی نمی توانند این خطاها را به عنوان تعمیر شده، مشخص کنند).

بخش Associates

این بخش به شما اجازه می دهد تا حساب های کاربری مختلف گوگل را با حساب کاربری GWT متصل کنید، بنابراین به طور رسمی آنها می توانند به حساب کاربری یا سایت تخصیص داده شوند. آنها نمی توانند هیچ داده ای در GWT را ببینند. اما می توانند از طرف وب سایت شما اقداماتی را انجام دهند. (به عنوان مثال، یک حساب کاربری رسمی روی یوتیوب ایجاد کنند، یا از طرف وب سایت روی گوگل پلاس پست ارسال کنند)

برای اضافه کردن یک کاربر متصل مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی دکمه Add a new User کلیک کنید.
  • آدرس ایمیلی که می خواهید به حساب کاربری شما متصل شود را وارد کنید.
  • نوع اتصالی را که می خواهید انتخاب کنید.
  • روی Add کلیک کنید.

 structured data در گوگل وبمستر تولز

در اینجا شما می توانید اطلاعاتی درباره همه المانهای ساختار داده که گوگل در سایت شما قرار داده است را ببینید. چه آنهایی که از schema.org هستند چه از میکروفرمت های قدیمی تر.

data highlighter در گوگل وبمستر تولز

به شما اجازه می دهد تا در شناسایی بعضی انواع structured data روی صفحات به گوگل کمک کنید بدون اینکه واقعا به اجرای کد نیاز داشته باشید.

بهبود / ارتقاء کد HTML در وبمستر تولز

اینجا جایی است که گوگل وبمستر تولز مسائل و مشکلات مربوط به عناوین صفحات و متا تگ توضیحات را اطلاع می دهد. همانطور که عناوین و متا تگ توضیحات باید برای هر صفحه منحصر به فرد باشند و طول آنها باید محدوده خاصی داشته باشد، این بخش اشاره می کند که کدام بخش ها از وب سایت دچار این مشکلات هستند و باید اصلاح شوند.

به عنوان مثال، اگر تمام صفحات وب سایت شما دارای متا تگ توضیحات مشابه باشند، نمی توانید به موتورهای جستجو اطلاعات درستی درباره محتوای این صفحات بدهید.

می توانید با کلیک کردن بر روی هر کدام از ارورها توضیحات بیشتری در موردش مطالعه کنید. همچنین لیستی از صفحاتی که این ارور در آنها اتفاق افتاده را به شما می دهد.

وضعیت ایندکس صفحات سایت در گوگل وبمستر تولز

وضعیت ایندکس امکان می دهد تا وضعیت سایت خود را در ایندکس گوگل ردیابی کنید. مشخص می کند که چه تعداد صفحه ایندکس شده است و چه تعداد صفحه با مشکل مواجه شده است. می توانید تشخیص دهید که آیا قسمتی از سایت برای Googlebot مسدود شده است. آیا روند نگران کننده ای برای ایندکس صفحات وب سایت شما وجود دارد یا خیر.

کلمات کلیدی محتوا

این بخش معمولترین کلمات کلیدی که توسط خزنده گوگل به عنوان هدایت کننده به سایت شما پیدا شده است را نمایش می دهد. یکی از چیزهایی که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر کلمات کلیدی غیرمنتظره و نامرتبط در این بخش نمایش داده شود، معمولا نشانه این است که سایت شما ممکن است هک شده و کلمات کلیدی پنهان در صفحات وب سایت شما تزریق شده باشد.

حذف URLها

ممکن است به هر دلیلی بخواهید صفحه ای از وب سایت خود را که در گوگل ایندکس شده است را از ایندکس گوگل حذف کنید. در مرحله اول صفحه را حذف کنید و یا از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید تا آن صفحه توسط گوگل Crawl و ایندکس نشود. این کار مانع از دسترسی کاربران و crawler به صفحه مورد نظر می شود اما هنوز صفحه در کش ایندکس گوگل یافت می شود. در این صورت باید از ابزار حذف URL در گوگل وبمستر تولز استفاده کنید.

URL ای که می خواهید حذف کنید را وارد کنید، روی continue کلیک کنید، سپس انتخاب کنید که آیا می خواهید که صفحه از نتایج جستجو و cache حذف شود، فقط از cache حذف شود یا به طور کلی از دایرکتوری حذف شود. با کلیک بر روی Submit Request آن صفحه را به لیتس حذفیات اضافه کنید. معمولا به این درخواست بین ۲ تا ۱۲ ساعت رسیدگی می شود.

خطاهای سایت

در این بخش خطاهایی نمایش داده می شود که گوگل طی ۹۰ روز گذشته در حین crawl کردن در وب سایت شما پیدا کرده است. این ابزار ارزشمند می تواند به شما کمک کند تا مسائل و مشکلات مختلف را در وب سایت خود شناسایی کنید، از خطاهای سرور تا صفحات گمشده و خطاهایی که در این بین اتفاق می افتد.

گوگل وبمستر تولز به شما تعداد خطاها و لیست صفحاتی که دچار خطا شده اند را نشان می دهد. همچنین تعداد این خطاها را به صورت نمودار گرافیکی نمایش می دهد تا مشخص کند که آیا تغییرات تدریجی بوده و یا یک حمله ناگهانی رخ داده است ( شاید یک بخش از کد دچار این مشکل شده و یا بخشی از سایت که کسی به آن توجهی نمی کند، باعث ایجاد خطاهای ناگهانی شده است).

آمار crawl

بخش آمارهای crawl به شما این ایده را می دهد که چقدر سریع crawlerها می توانند صفحات وب سایت شما را بخوانند.

واکشی همانند گوگل

در این قسمت به طور اساسی شما صفحات وب سایت خود را مشاهده می کنید همانطور که گوگل آنها را می بیند. آنها پاسخ HTTP، تاریخ و زمان، و کد HTML شامل اولین ۱۰۰ کیلوبایت متن قابل مشاهده در هر صفحه را بر میگردانند.

این یک روش عالی برای تایید اینکه خزنده گوگل، صفحه وب سایت را همانطور که شما انتظار دارید می بیند و هیچ لینک پنهان درونی روی صفحه وجود ندارد. (به یاد داشته باشید که خزنده گوگل قرار است که همان صفحه ای را ببیند که کاربر می بیند)

اگر صفحه وب سایت همان گونه که شما انتظار داشته اید به نظر می رسد، می توانید برای ایندکس کردن آن را ارسال کنید. شما مجازید در هر هفته ۵۰۰ بار واکشی/ارسال کنید و ۱۰ صفحه لینک شده را در هر هفته ارسال کنید.

URLهای مسدود شده

در این بخش robots.txt وب سایت شما تست می شود تا مشخص شود که کدام صفحات از وب سایت شما crawl شود یا خیر. شما می توانید تغییرات را بر روی robots.txt تست کنید تا ببینید آیا آنها همانطور که شما برای صفحات مختلف وب سایت پیش بینی کرده بودید، کار می کنند یا خیر.

Sitemapها

در این بخش شما می توانید به همه اطلاعات درباره sitemap هایی که گوگل وبمستر تولز اطلاع داده شده است، دسترسی داشته باشید. برای تست یک sitemap، روی دکمه add/test sitemap کلیک کنید، و اگر sitemap معتبر باشد، گوگل وبمستر به شما اطلاع خواهد داد. در صورت وجود، پس از آن با همین روش sitemap را اضافه کنید.

این صفحه به شما sitemapهایی که شما معرفی کردید، تعداد صفحاتی که بر روی سایت شما پیدا کرده اند و تعداد صفحاتی که ایندکس شده اند را نشان می دهد. اگر هر گونه مسئله ای در sitemap های وب سایت شما پیدا شود، می توانید به وضوح این مشکلات به وجود آمده را ببینید. کافی است روی لینک هشدارها کلیک کنید تا همه آنها را مشاهده کنید.

پارامترهای URL

با معرفی و استفاده از تگهای کنونیکال، این ویژگی دیگر مثل سابق استفاده نمی شود. آنچه در این بخش انجام می وشد این است که به شما اجازه می دهد تا پارامترهای رشته کوئری URL را مشخص کنید که نباید هنگام بررسی URLها روی سایت، برای تعیین URLهای منحصر به فرد در نظر گرفته شوند.

مسائل امنیتی

اگر گوگل هر نوع malware یا دیگر مسائل امنیتی را بر روی وب سایت شما کشف کند، این بخش جایی است که آنها را لیست می کند ( همچنین در بخش پیام ها نیز اعلام می کند). اگر صفحه ای از وب سایت خود را در این بخش ببینید باید هر چه سریعتر آن را تعمیر کنید. سپس بر روی دکمه Request a Review برای درخواست بازبینی کلیک کنید.

 

آموزش سئو با نوین سئو

لینک دوستان