نوین سئو
آموزش سئو و بهینه سازی سایت
بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟
برچسب‌ها:, , , ,

برای موفقیت در هر پروژه ای، داشتن آماری دقیق و کلی از وضعیت آن پروژه امری ضروری است. وب سایت ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. موفقیت یک وب سایت به عوامل بسیار زیادی وابستگی دارد که یکی از آنها داشتن آمار و اطلاعات دقیق از رفتار بازدیدکنندگان سایت است.

این آمار و اطلاعات از بازدید کنندگان از طریق سرویس های آمارگیر و تجزیه و تحلیل رایگان موجود در سراسر وب، قابل اندازه گیری است. یکی از معروف ترین این ابزارها، گوگل آنالیتیکس نام دارد که یقیناً کامل ترین آنها نیز هست. این ابزار، اطلاعات جامع و مفیدی در رابطه با بازدیدکنندگان سایت شما در اختیارتان قرار می دهد، اطلاعاتی مانند محل تقریبی وصل شدن آنها به اینترنت، علاقمندی های آنان، جنسیت، میزان زمان سپری شده در سایت و … . به طور کلی می توان گفت که گوگل آنالیتیکس، کامل ترین ابزار موجود برای دریافت آمار وب سایت و تجزیه و تحلیل آن است.

در میان این اطلاعات، گزینه ای به نام بانس ریت (Bounce Rate) و یا نرخ پرش وجود دارد که بسیاری از کاربران با آن آشنایی ندارند. بانس ریت یا همان نرخ پرش، در حقیقت یکی از مهم ترین اطلاعاتی است که این آمارگیرها در اختیار شما قرار می دهند و می توان از آن برای بهبود شرایط سایت و افزایش میزان علاقمندی کاربران استفاده کرد.

 

بانس ریت چیست؟

به طور کلی به درصد کاربرانی که بعد از ورود به یک صفحه از سایت، بدون دیدن سایر صفحات و پس از مشاهده نخستین صفحه، سایت را ترک می‌ کنند، بانس ریت یا نرخ پرش می ‌گویند. این جمله به این معنی است که کاربر بدون نشان دادن علاقه ای به مطالعه بیشتر مطالب سایت و بدون دیدن صفحات دیگر، از آن خارج می شود. بانس ریت به صورت درصدی بیان می‌ شود که هر چه میزان عددی آن کمتر باشد، یعنی نرخ پرش و ترک سایت کمتر خواهد بود. در نتیجه اگر به دنبال راهی برای کاهش نرخ پرش سایت باشید، حتما باید تلاش کنید که این درصد را تا جای ممکن کمتر کنید.

 

محاسبه بانس ریت

 

این فاکتور زمانی محاسبه می شود که کاربر به تازگی وارد صفحه ای از وب سایت شما شده باشد و بدون دیدن صفحه ای دیگر از سایت خارج شود. اما در صورتی که بازدید کننده، پیش تر از بخش دیگری از سایت شما دیدن کرده باشد، خروج وی به عنوان بانس ریت محاسبه نخواهد شد.

برای کسب نتیجه بهتر باید تلاش کنیم که بانس ریت سایت را کاهش دهیم. هر چه میزان خروج افراد از سایت کمتر باشد و مدت بیشتری را برای گذراندن در سایر صفحات سایت داشته باشند، نرخ پرش سایت کمتر بوده و برای همین رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهید داشت.

لازم است بدانید که نرخ پرش سایت توسط گوگل قابل مشاهده است. گوگل برای هر بازدیدکننده که به سایت شما می فرستد، تا زمان خروج وی از سایت را مشاهده خواهد کرد. حال هر چه کاربر بیشتر در سایت شما باقی بماند و به سایر صفحات نیز مراجعه کند، نرخ پرش کمتر بوده و باعث بهبود بانس ریت در سایت خواهد شد. بنابراین بر اساس همین موارد امتیازی نیز برای وب سایت شما در نتایج جستجو در نظر گرفته خواهد شد.

 

چگونه آمار بانس ریت را مشاهده کنیم؟

بانس ریت یکی از فاکتورهایی که الکسا جهت رتبه بندی وب سایت های استفاده می کند، نیز می باشد. اگر چک کردن رتبه الکسا برای شما مهم است و در هر روز با به ‌روز شدن رتبه الکسا آن را چک می‌ کنید، حتما با تصویری مشابه زیر که نشان دهنده بانس ریت الکسا است روبه رو شده اید:

 

بانس ریت در رتبه الکسا

 

توجه داشته باشید که آمار مربوط به بانس ریت در سایت الکسا به هیچ وجه قابل استناد نیست و نمی توان به آن اعتماد کرد. بهترین روش برای به دست آوردن بانس ریت سایت مشاهده آن از طریق آمارگیر گوگل آنالیتیکس می ‌باشد. با مراجعه به پنل مدیریتی این ابزار و در بخش BEHAVIOR> Overview، می توانید یک تاریخ به صورت بازه زمانی یک ماه را برای مشاهده میانگین بانس ریت سایت شخص کنید.

 

بانس ریت در گوگل آنالیتیکس

 

بانس ریت نرمال چقدر است؟

میزان بانس ریت به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که یکی از مهم ترین آنها محتوای صفحه مورد نظر است. برای مثال اگر صفحه ای که کاربر در حال مشاهده آن است، حاوی هیچ لینکی به صفحات دیگر سایت شما نباشد، یقیناً میزان بانس ریت سایت تان ۱۰۰% خواهد بود. زیرا کاربر پس از مشاهده محتوای آن صفحه، گزینه ای برای کلیک و انتقال به صفحه دیگر نخواهد داشت.

برای مثال صفحات وبلاگ و مقالات سایت ها معمولاً میزان بانس ریت بالایی دارند. زیرا تمامی محتوای مقاله در یک صفحه گذاشته می شود و کاربرانی که به این صفحات وارد می شوند، تنها به دنبال خواندن آن مطلب هستند و معمولاً پس از خواندن آن، از وب سایت خارج می شوند. به همین ترتیب، صفحات حاوی توضیحات محصول در وب سایت های فروشگاهی میزان بانس ریت پائینی دارند، زیرا بازدیدکنندگان آن محصول، معمولاً به دنبال دیدن دیگر محصولات و مقایسه آنها با یکدیگر خواهند بود.

اما به طور کلی، نرخ پرش بین ۴۰ تا ۵۰% میزان نرمال و قابل قبولی است. اگر این میزان بالای ۵۰% باشد، وضعیت مناسبی نخواهد بود و قطعاً باید در مورد محتوا و رابط کاربری سایت خود تجدید نظر کنید. اگر این میزان زیر ۴۰% بود یعنی وب سایت شما در وضعیت خوبی به سر می برد.

 

بانس ریت مناسب چقدر است

 

چگونه میزان بانس ریت را آنالیز کنیم؟

همانطور که اشاره شد، میزان بانس ریت به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. عواملی چون محتوای وب سایت شما در چه زمینه ای است یا آیا سایت شما فروشگاهی است یا صرفاً دارای محتواست یا میزان لینک های شما به صفحات دیگر چقدر است؟ این لینک ها کجا قرار داده شده اند و آیا بازدیدکنندگان می توانند به راحتی آنها را مشاهده کنند؟ عوامل بسیار زیاد دیگری که در این زمینه دخیل هستند.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی میزان بانس ریت، مدت زمانی است که کاربران در وب سایت شما سپری می کنند. این مدت زمان با ابزار گوگل آنالیتیکس قابل اندازه گیری است. اگر زمانی که کاربران در آن صفحه سپری می کنند، طولانی باشد، یعنی محتوای آن صفحه برای آنها جذاب بوده و به طبع آنها از وب سایت شما دوباره دیدن خواهند کرد. اما اگر این مدت زمان کوتاه باشد، یعنی محتوای صفحه مورد نظر برای آنها جذابیتی نداشته است.

برای مثال فرض کنید کاربری وارد سایت شما می شود، در مدت زمانی کوتاه با مشاهده کلی از مطالب سایت و بدون کلیک کردن بر روی لینک دیگر صفحات از سایت خارج می شود. یقیناً در این صورت این کاربر بر روی بانس ریت وب سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. حال این شما هستید که باید برای پیدا کردن مشکلات سایت خود و علت ترک کاربر، جستجو کنید. بهتر است فهرستی از مشکلاتی که باعث ترک کاربر می شود، ایجاد کنید و به حل آن مشکلات بپردازید.

برای شروع می توانید در ابزار گوگل آنالیتیکس در قسمت Content، به بخش Top Landing Pages مراجعه کنید. در این بخش شما می توانید میزان ورودی ها به وب سایت خودتان، میزان پرش (خروج) آنها و میزان بانس ریت را مشاهده کنید.

 

شناسایی صفحات با بیشترین میزان بانس ریت

 

اهمیت اطلاع از میزان بانس ریت چیست؟

به طور کلی فواید دانستن این اطلاعات را می توان در پنج مورد زیر عنوان کرد:

  1. بهبود محتوای صفحه ای که دارای میزان بانس ریت بالایی است.
  2. آیا وب سایت شما به طراحی جدیدی نیاز دارد یا خیر؟
  3. کدام صفحات کاربران را در وب سایت شما نگه می دارند؟ (سعی کنید صفحات مشابه آن سایت ایجاد کنید)
  4. کدام روش تبلیغاتی (اگر ورودی شما از تبلیغات است) کاربرانی بی حوصله به وب سایت شما می فرستد؟ از آن صفحات استفاده نکنید.
  5. کدام یک از کلمات کلیدی رتبه دارتان برای شما ترافیک نمی فرستند؟ (سعی کنید این کلمات را ویرایش کنید یا جایگزینی مناسب برایشان پیدا کنید).

پس، دانستن میزان بانس ریت تا حد زیادی به شما در بهبود وضعیت سایت تان کمک خواهد کرد. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که صرفاً برای کاهش میزان بانس ریت تغییرات زیادی را در سایت خود اعمال نکنید. اگر می خواهید در سایت خود تغییرات ایجاد کنید، اولیت شما باید علایق کاربران باشد. در غیر این صورت بانس ریت سایت شما تغییری نخواهد کرد.

 

چه دلایلی می تواند باعث بالا بودن بانس ریت وب سایت گردد؟

به طور کلی در صورتی که کاربر به هر دلیلی نتواند با محتوای یک صفحه ارتباط برقرار کند و این موضوع منجر به ترک زود هنگام آن صفحه گردد، بانس ریت وب سایت افزایش میابد. موارد زیر می توانند در افزایش میزان بانس ریت بسیار تاثیرگذار باشند:

  • واکنش گرا نبودن سایت برای انواع نمایشگر
  • رابط گرافیکی و ظاهر نامناسب سایت
  • سرعت لود پایین سایت
  • اشکال در محتوای مطالب سایت
  • عدم به‌ روزرسانی به‌ موقع محتوای سایت
  • وجود محتوای نامناسب مثل تبلیغات
  • تک صفحه بودن سایت
  • عدم وجود امکانی برای پیشنهاد مطالب و هدایت کاربران به سایر صفحات
  • وجود مشکلات فنی و ایجاد محدودیت در سایت
  • و…

 

راه‌های کاهش بانس ریت سایت چیست؟

 

کاهش بانس ریت

 

در بالا عوامل تاثیرگذار در افزایش بانس ریت یک سایت ذکر شد. همانطور که می دانید برای بهبود بانس ریت سایت باید کاری کنیم که بازدیدکننده‌ها از سایر صفحات دیدن کنند. این کار می‌تواند با هر ترفندی صورت گیرد، اما باید بدانید که باید از ترفندهای استاندارد برای این کار استفاده کنید که در ادامه به معرفی برخی روش های کاربردی برای کاهش بانس ریت سایت می‌پردازم.

  1. سرعت سایت را افزایش دهید.

نه تنها موتورهای جستجو، بلکه کاربران هم توجه بسیار زیادی روی سرعت سایت دارند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده ۵۳ درصد کاربرانی که در مدت ۳ ثانیه سایت برای آنها لود نشود، سایت را ترک خواهند کرد. البته این آمار به صورت جهانی است و برای کشور ما که داشتن سرعت اینترنت به آمال و آرزو تبدیل شده این آمار مقداری بیشتر خواهد بود. بنابراین داشتن سرعت بالا در سایت باعث کاهش بانس ریت سایت خواهد شد. پس تا جای ممکن با حذف موارد غیر ضروری از صفحات سایت، کاهش حجم تصاویر، بهینه سازی قالب سایت و… سرعت سایت را افزایش دهید.

  1. سایت را برای استفاده در موبایل بهینه کنید.

داشتن طراحی مناسب و سازگار سایت با انواع نمایشگر نیز یکی از دلایل بهبود بانس ریت در سایت خواهد بود. برای اینکه بدانید بیشتر کاربران از چه طریقی وارد سایت می‌ شوند حتما به صورت مرتب آمار گوگل آنالیتیکس خود را بررسی کرده و ببینید سهم بیشتر بازدیدکنندگان با چه نمایشگر و مرورگری است. سپس با استناد به همین آمار تمام تلاش خود را برای تست وب سایت خود در تلفن همراه و سایر دستگاه ها و به طور کلی ریسپانسیو کردن سایت به کار ببندید.

  1. به ظاهر سایت اهمیت دهید و در صورت نیاز UI سایت را تغییر دهید.

بعضی از سایت‌ها همچنان در همان طراحی چند دهه پیش باقی مانده و اصلا توجهی به تغییر ظاهر سایت و استفاده از المان‌های زیبا در سایت ندارند. باید بدانید که این روزها داشتن ظاهر جذاب و متمایز از بقیه سایت ‌ها می تواند تاثیر خوبی روی کاربران داشته باشد. طوری که برخی کاربران بخاطر همین ظاهر زیبا به صورت مداوم مطالب موضوعی را از سایت شما دنبال کنند. این موارد را می توان با استفاده از تغییرات ساده مثل تغییر فونت سایت به کلی زیر و رو کرد.

سعی کنید همه چیز در چشم باشد و از دید کاربران مخفی نماند. در عین حال از ظاهر زیبا با حفظ سرعت بالای سایت استفاده کنید.

  1. با کاربران صادق باشید.

کاربران به دنبال یک موضوع و با هدف رسیدن به پاسخ جستجوی خود وارد سایت شما شده ‌اند. پس استفاده از عناوین فریبنده اشتیاه است. باید با کاربران رو راست باشید و در عناوینی که استفاده می ‌کنید نهایت دقت را داشته باشید که با کلیک روی این عنوان و رفتن به لینک صفحه، کاربر انتظار دیدن چه توضیحاتی را دارد.

استفاده از مطالب فریبنده شاید در عین حال تعداد کلیک روی سایت را افزایش دهند، اما چون در این موارد کاربر سریعا سایت را ترک می‌ کند، خود دلیلی برای افزایش بانس ریت سایت خواهد شد که این موضوع اصلا خوب نیست.

  1. محتوای استاندارد و خوانا بنویسید.

بخش محتوایی سایت باید از خوانایی و حالت استاندارد برخوردار باشد. استفاده از پاراگراف ‌های طولانی خود باعث فراری شدن و اذیت کاربر خواهد شد. خودتان را به جای کاربر بگذارید، اگر محتوای پاراگراف شما شامل بیش از ۵۰۰ کلمه باشد، آن برای کاربران دشوار خواهد بود.

دادن توضیحات بیش از حد هیچگاه نشانگر یک محتوای خوب نیست، پس سعی کنید کوتاه بنویسید. برای راحتی کار و حفظ اصول سئو نیز از تصاویر، ویدئو، پادکست و… در بین پاراگراف ‌ها استفاده کنید. همچنین محتوای نوشته را طوری بنویسید که بر اساس اصول استفاده از تگ‌های H1 تا H6 تهیه شده باشد و با استفاده از تیتر بندی کردن موضوع بتوانید ظاهر مرتبی به نوشته بدهید.

  1. مطالب مرتبط را به کاربران پیشنهاد دهید.

هدایت کاربران به نوشته ‌های مرتبط یکی از بهترین راه‌های بهبود بانس ریت در سایت است. به عنوان مثال اگر در سایت خود نوشته‌ ای با عنوان آموزش رایگان ساخت سایت منتشر کرده‌اید حتما می دانید که مرحله بعدی بعد از ساخت سایت ثبت آن در گوگل خواهد بود. پس پیشنهاد نوشته آموزش ایندکس سریع مطالب در گوگل می ‌تواند به عنوان یک نوشته مفید در همین زمینه به عنوان راهنمای کاربر در نظر گرفته شود.

با انجام این کار مدت زمان ماندن کاربر در سایت بیشتر خواهد شد. علاوه بر این لینک سازی داخلی و ایجاد پیوند بین تمام صفحات سایت برای درک بهتر ربات‌های گوگل نیز در این روش صورت می گیرد که برای حفظ سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

  1. برای کاربران محدودیت ایجاد نکنید.

هدف شما از راه اندازی سایت، این است که بر اساس موضوع سایت مخاطبان خود را یافته و خدمات و محتوایی را به آنها ارائه دهید. اگر قصد دارید محتوایی مفید و بهینه به کاربران خود ارائه کنید، دلیلی برای محدود کردن کاربران برای انجام کارهایی مثل موارد زیر وجود ندارد:

عضویت در سایت برای مشاهده لینک دانلود

پر کردن فرم‌های طولانی برای دریافت اطلاعات

عضویت در سایت برای ارسال دیدگاه

درخواست رمز عبور برای مشاهده نوشته

سرگردان کردن کاربر در صفحات مختلف برای رسیدن به لینک دانلود

و…

این روزها وقت برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. همین که کاربری از طریق گوگل وارد سایت شود و در محتوای مطلب یکی از موارد فوق را مشاهده کند، احتمالا سریعا سایت را ترک خواهد کرد که این موضوع یکی از بدترین حالت‌های افزایش بانس ریت در سایت است.

  1. از نمایش محتوای اجباری دوری کنید.

همه مدیران وب سایت ها با کمک گرفتن از مواردی همچون طراحی انواع فرم برای عضویت در خبرنامه و هدایت کاربر به روش‌های نادرستی مثل پاپ آپ به سایر صفحات در سایت، سعی دارند بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهند. استفاده از این روش‌های اجباری اصلا خوب نیست و باعث فراری شدن کاربر می‌شود. سعی کنید به جای اینکه محتوای اجباری را در مقابل کاربر کنید، کاری کنید که با طراحی زیبا برای این موارد، کاربر به اختیار خود مجاب شده و از آنها استفاده کند. استفاده از پیشنهادات زیر می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

به جای نمایش پنجره لایت باکس برای خبرنامه، فرم خبرنامه را در بخشی از ستون سایت یا انتهای مطالب نمایش دهید. یا اینکه با ارائه یک کتاب به صورت هدیه، کاربر را متقاعد کنید که برای دریافت این کتاب در خبرنامه عضو خواهد شد.

به جای هدایت اجباری کاربر از طریق صفحات پاپ آپ کاری کنید که با نمایش مطالب مرتبط در محتوای نوشته یا بخش ‌های دیگر سایت که در دید کاربر باشد، خود کاربر به اختیار خود وارد آن صفحات شود.

اگر قصد نمایش یک پنجره به صورت پاپ آپ یا لایت باکس دارید، بگذارید برای زمانی باشد که کاربر سایت را ترک خواهد کرد. البته استفاده از این مورد هم اصلا پیشنهاد نمی ‌شود.

پس همه چیز به انتخاب کاربر برمی ‌گردد و شما نمی ‌توانید هیچ اجباری برای کاربر داشته باشید. قرار نیست با هدایت اجباری و برنامه ریزی شده کاربران را مجبور به انجام کاری که دوست ندارند بکنید. این کار ضمن افزایش بانس ریت سایت، باعث ایجاد خاطره بد در ذهن کاربر شده و حتی ممکن است با وجود بودن در رتبه یک گوگل هم آن کاربر دیگر روی لینک سایت شما کلیک نکند.

  1. مشکلات فنی سایت را برطرف کنید.

داشتن مشکلات فنی در سایت هم یکی از دلایل ترک کاربران برای صفحات سایت است. به عنوان نمونه یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات در بهینه نبودن سایت برای تمامی مرورگرها است. شاید در مرورگر گوگل کروم سایت به خوبی و بدون مشکل نمایش داده شود، اما در مقابل در مرورگر فایرفاکس وقتی کاربری قصد مشاهده ویدئو را دارد، امکان پخش آن وجود نداشته باشد، یا اصلا به خوبی پخش نشود. پس سعی کنید هر از گاهی سایت خود را با مرورگرهای مختلف بررسی کرده و مطمئن شوید که همه قسمت های سایت به درستی کار کنند.

  1. کلمات ورودی در ابزار گوگل وبمستر بررسی کنید.

ممکن است بین کلمات ورودی وب سایتتان کلماتی را بیابید که اصلا به کار شما و محتوایتان مربوط نباشد، اما گوگل برای این کلمات جایگاهی را برای وب سایت شما در نظر گرفته باشد. در نتیجه حتما باید این کلمات را پیدا کرده و آنها را حذف کنید. همچنین چنانچه آن کلمات به وب سایت شما و زمینه کارتان مربوط است ولی مطلب مرتبط با آن در وب سایت خود ندارید، در رابطه با آن موضوع محتوا تولید کنید و از این فرصت در جهت بهبود وضعیت وب سایت خود استفاده کنید.

آموزش سئو با نوین سئو

لینک دوستان