بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتواReviewed by نوین سئو on Jun 3Rating: 5.0بهینه سازی محتوابهینه سازی محتوای سایت تاثیر بسزایی در سئو و رنک سایت دارد.

استراتژی محتوا

ما وقتی به موتورهای جستجو سر می‌زنیم که دنبال راه حلی برای مشکلاتمان هستیم

می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد مکان خاصی پیدا کنیم

یا اطلاعاتی در مورد جنس خاصی برای خرید پیدا کنیم

یا می‌خواهیم بدانیم روش کار در مورد خاصی چیست

وظیفه‌ی موتور جستجو لیست کردن مرتبط‌ترین نتایج با این مطلب است. غالبا وقتی اولین نتایج را با نتایجی که در پایین لیست دارند مقایسه می‌کنیم تفاوت کیفیت آن‌ها را مشاهده می‌کنیم. کیفیت بالا به طور اتوماتیک بازدید بیشتری با خود می‌آورد و باعث بالا رفتن رنکینگ بالای سایت می‌شود.

همچنین مطالب با کیفیت در شبکات اجتماعی راه خود را بهتر پیدا می‌کنند.

سال‌ها در مورد طراحی و معماری وب صحبت شده ولی باید توجه کنید که یک سایت با طراحی خوب اگر محتوای مناسب نداشته باشد هیچ سودی ندارد. اینجاست که استراتژی محتوا به کمک شما می‌اید. این استراتژی اشاره به برنامه ریزی، توسعه و مدیریت محتوای اطلاعاتی دارد. بهینه سازی محتوا یکی از اساسی ترین روش های سئو و بالا بردن رنک سایت می باشد.

image

در ابتدا باید بدانیم که چرا ما دست به انتشار این محتوا می‌زنیم؟ امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای جذب مشتری سایت‌هایی می‌سازند ولی بدون شک هدف یک وبلاگ نویس متفاوت است. استراتژی تولید محتوا، پلی است بین اهداف وب مستر و نیازهای کاربران.

برنامه ریزی محتوا

برنامه ریزی محتوا برای موتورهای جستجو بسیار مهم است و به احتمال زیاد تاثیر فراوانی بر تعداد بازدیدها خواهد داشت. در ادامه با مواردی که برای برنامه‌ریزی محتوا لازم است، آشنا می‌شویم :

انتخاب موضوع

بعضی مواقع شما می‌دانید که در مورد چه چیزی می‌خواهید بنویسید و هدفتان از تولید محتوا از قبل مشخص شده است ولی متاسفانه همیشه همین‌طور نیست. بهتر است در اولین قدم تصمیم بگیرید که در چه زمینه‌ای می‌خواهید بنویسید. موضوعی را انتخاب کنید که اطلاعات کافی در آن زمینه داشته باشید و این مورد را هم در نظر بگیرید که نوشته باید به درد بازدیدکنندگان بخورد.

علاوه بر انتخاب موضوع، نحوه‌ی طرح آن هم بسیار مهم است. برای مثال اگر دنبال موضوعی برای جذب بازدیدکنندگان می‌گردید. بهتر است از عناوین به شکل سوالی و به نوعی استفاده کنید که مخاطب را برای دنبال کردن موضوع تشویق کند.

جستجوی کلمات کلیدی

استفاده‌ی مناسب از کلمات کلیدی می‌تواند بازدیدکنندگان مناسب را به سایت شما جذب کند. برای چک کردن این که کلمات کلیدی درستی انتخاب کرده‌ایم یا نه از AdWords Keyword Tool استفاده می‌شود.

وارد اکانت Adwords خود شوید تا تب ad group ideas را ببینید و به این طریق بهترین اصطلاح را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که این‌ها فقط یک گزارش آماری است و ممکن است حقیقت با این گزارش مقداری متفاوت باشد.

تحقیق

حالا شما می‌دانید در مورد چه موضوعی و چگونه بنویسید و زمان آن رسیده تحقیقی انجام دهید که ببینید آیا نویسنده‌ی دیگری این موضوع را پوشش داده یا نه. با ارزیابی مقالات دیگران می‌توانید نوشته‌ای به مراتب بهتر بنویسید که شامل نکاتی باشد که دیگران از قلم انداخته‌اند.

توسعه محتوا

تا کنون کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کرده و برخی تحقیقات پیرامون این موضوع انجام دادیم. حالا وقتش رسیده که شروع به نوشتن مطلب کنیم. باید برخی ساختارهای به متن اضافه کنیم تا به خواننده ها اطلاعات کافی را بدهند. کسی تمایل ندارد متن بلندی که هیچ پاراگراف‌بندی ندارد را بخواند. بعضی راهکارها وجود دارد تا بتوانید متن خوبی بنویسید تا برای بازدیدکنندگان کار را آسان‌تر کند.

ساختاربندی مطالب

سرفصل‌ها:
یکی از ساده ترین راه برای اضافه کردن ساختار از طریق سرفصل است. سرفصل‌ها باعث تقسیم مطلب به بخش‌های کوچکتر می‌شود. همچنین از بولد کردن مطالب مهم نیز می‌توان استفاده کرد. همچنین استفاده از تصاویر گویا باعث می‌شود مطلب برای مخاطب از لحاظ بصری نیز جاذبه داشته باشد. استفاده از تصاویر باعث میشود مقاله در نتایج جستجوی تصویری گوگل نیز ظاهر شود و باعث بالا رفتن رنکینگ سایت شود.

های‌ لایت و بولد:
های‌لایت و بولد کردن مطالب مهم برای خوانندگانی که می‌خواهند در زمان کم از کلیات مطالب آگاه شوند مفید است. همچنین این کار باعث در خاطرماندن بیشتر مطالب می‌شود.

لیست:
موارد مربوط و مرتبط را می‌توان به صورت لیست درآورد تا خواننده بدون سردرگمی مفهوم را درک کند.

لینک‌های داخلی:
این لینک‌ها باعث ایجاد یک سایت می‌شود که از دید سئو مطلوب است. لینک‌های داخلی همچنین به نویسنده بابت اطلاع بیشتر در مورد موضوعات مختلف کمک کند.

عکس:
استفاده از عکس‌های مرتبط با موضوع برای جذب خوانندگان مفید است.

نکته:استفاده بیش از حد از تبلیغات نیز نه برای مخاطب نه برای موتورهای جستجو دلخواه نیست و تاثیرات منفی بر رنکینگ سایت خواهد گذاشت.
جایگذاری کلمات کلیدی
قبلا تحقیقاتی در مورد کلمات کلیدی انجام دادیم. موتورهای جستجو توجه ویژه‌ای نسبت به بعضی قسمت‌های صفحه دارند:

قسمت URL شاخصی قوی برای ارتباط صفحه‌ها
عنوان: از کلمات کلیدی تا جایی که می‌توانید در کلمات اولیه‌ی عنوان استفاده کنید.
سرفصل‌ها: کلمات کلیدی باید در سرفصل‌ها استفاده بشود
عکس‌ها از کلمات کلیدی برای نام فایل و alt-tag استفاده کنید( در درس‌های بعدی به طور کامل توضیح خواهیم داد)
پاراگراف اول یا جایی نزدیک ابتدای صفحه
کنار این المان‌ها باید از کلمات کلیدی چندین بار در متن نیز استفاده کنید.

چگالی کلمات کلیدی

بعضی جاهای صحبت از چگالی کلمات کلیدی است. این نسبت نشان می‌دهد که به چه نسبتی کلمه‌ی کلیدی مورد نظر استفاده شده است. به عنوان مثال ۱۰ بار استفاده از کلمه‌ی کلیدی در ۱۰۰۰ کلمات چگالی کلمه کلیدی را یک درصد می‌کند.

آیا چگالی کلمه کلیدی ایده آل وجود دارد؟
نه. چگالی کلمات کلیدی به هیچ عنوان شاخصی برای کیفیت متن نیست.

ایجاد محتوای منحصر به فرد

موتورهای جستجو می خواهند مرتبط‌ترین نتایج را نشان دهند داشتن دو یا چند صفحه با محتوای تقریبا یکسان برای کاربران مفید نیست به همین دلیل الگوریتم موتورهای جستجو فیلتر کردن محتوای تکراری است. بنابراین سعی کنید حتی اگر موضوعتان تکراری است با سبک نوشتاری خاص خود اضافه کردن نظرات و تجربیات شخصی خودتان، محتوای منحصر به فرد تولید کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *