نوین سئو
آموزش سئو و بهینه سازی سایت

گوگل و کاربران همیشه به دنبال محتوای منحصربفرد ، تازه و باکیفیت هستند. محتوای تکراری محکوم به بی ارزش و یا کم ارزش بودن است. یکی از فرصت های قابل تامل برای مهیا بودن صحنه رقابت عادلانه بین سایت های ضعیف و نوپا با سایت های قوی و معتبر در سئو بهره گیری از محتوای منحصربفرد ، تازه ، باکیفیت و کاربرپسند است. مبحث تاثیر محتوای تکراری در سئو یکی از سوالات مهم وبمستران است. به همین جهت در این مقاله محتوای تکراری را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای پیشگیری از آنرا ارائه می نماییم.

الگوریتم پاندا و محتوای تکراری

تاثیر محتوای تکراری در سئو

الگوریتم پاندا برای مقابله و برخورد با سایت های کپی کننده توسط گوگل پیشبینی و منتشر شده است.

تاثیر محتوای تکراری در سئو

مشکل محتوای تکراری به دو صورت وجود دارد. در حالت اول تعداد دو یا چند صفحه مشابه به هم در یک سایت وجود دارد. در حالت دوم محتوای سایت با یک یا چند سایت مانند هم است. توجه داشته باشید که هر دو مورد مشکلی هستند که باید به نحوی آنها را برطرف کرد. برطرف کردن مشکل محتوای تکراری در داخل سایت کار سختی نبوده و با کمی بررسی قابل رفع است. اما در مقابل مشکل محتوای تکراری سایت با سایت های دیگر پیچیدگی خاص خود را دارد.

قانون مالکیت محتوا

در ادامه موضوع تاثیر محتوای تکراری در سئو به اطلاع شما می رسانیم گوگل مالکیت محتوا را بر اساس چند عامل اساسی مشخص می کند. در ابتدا زمان ایندکس شدن یک صفحه اهمیت بالایی در گوگل دارد. برای تشریح واضح تر بهتر است موضوع با یک مثال بیان شود. ممکن است شما اقدام به ایجاد محتوایی منحصربفرد در سایت خود که مانند آن در هیچ سایتی وجود ندارد کرده باشید اما پس از گذشت چند روز متوجه می شوید همان محتوایی که شما نوشته اید توسط یک سایت دیگر کپی شده و جالبتر اینکه آن سایت رتبه بهتری از سایت شما در نتایج جستجو دارد! به راستی برای حل این مشکل چه باید کرد؟ آیا راه حلی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید با اطمینان گفت بله 🙂

زمان ایندکس شدن محتوا برای سایت های مختلف متغیر بوده و حتی ممکن است بیش از 10 روز به طول بیانجامد. به همین جهت برای اثبات مالکیت محتوا و جلوگیری از مشکل محتوای تکراری توصیه می شود به محض انتشار محتوا در سایت، آنرا در پنل Search console توسط ابزار Fetch as Google در گوگل ثبت کنید. علاوه بر اینکار توضیه می شود بلافاصله پس از معرفی آدرس به گوگل ، لینک محتوا را در شبکه های اجتماعی مانند Google Plus ، Facebook ، Twitter ، Linkedin منتشر کنید. اینکار علاوع بر اثبات مالکیت محتوا به انشتار و محبوب شدن محتوا نیز کمک خواهد کرد.

گزارش کپی به گوگل

چنانچه تصور می کنید با وجود انجام راهکارهای قانون مالکیت محتوا سایتی بالاتر از شما در نتایج جستجو قرار دارد می توانید با ارائه مستندات لازم گوگل را به حذف سایت کپی کننده قانع کنید. برای اینکار بر روی لینک زیر کلیک کرده و با تکمیل فیلدهای آن درخواست خود را به گوگل ارائه دهید. تایید یا رد شدن درخواست به مستندات و توضیحات شما بستگی دارد.

Google copyright removal request tool

استفاده از راهکار انتقال دائمی آدرس

با توجه به اهمیت و حجم بالای مطلب این موضوع در مقاله ای جدا و مخصوص به نام ریدایرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

استفاده از rel=canonical

زمانی که امکان تجمیع و تعیین صفحات هدف برای رفع مشکل محتوای تکراری وجود ندارد بهترین راهکار استفاده از rel=canonical است. به اینصورت که فرض کنید تعداد 10 صفحه مشابه هم داریم. همچنین امکان حذف هیچ یک از آنها برای ما به هر دلیلی وجود ندارد. در این حالت می توان با تعریف تگ rel=canonical صفحه شاخص برای همه این صفحات تعریف کرد. با اینکار خزنده های گوگل با دیدن این تگ به صفحه مشخصی ارجاع و آنرا به عنوان صفحه شاخص در نظر می گیرند. این مورد در فروشگاه های اینترنتی که بسیاری از صفحات شباهت بسیاری با هم دارند بصورت فراگیر استفاده می شود.

در ادامه اگر سوال یا ابهامی در مورد تاثیر محتوای تکراری در سئو دارید لطفا در بخش نظرات مطرح کنید.

آموزش سئو با نوین سئو

لینک دوستان