محتوای تکراری و تاثیر آن بر سئو

محتوای تکراری و تاثیر آن بر سئوReviewed by نوین سئو on Jun 2Rating: 5.0محتوای تکراری و تاثیر آن بر سئومحتوای تکراری تاثیر بسیار منفی بر سئو و رنک سایت دارد

منظور از محتوای تکراری چیست؟

همان‌طور که از اسم‌اش پیداست منظور محتوای مشابهی است که دارای URLهای متفاوتی باشند. گوگل URLهای متفاوت را به عنوان پیج‌های جداگانه شناسایی می‌کند برای مثال این دو آدرس برای گوگل به مثابه‌ی دو آدرس جداگانه است:

صفحه اصلی with red shirts: http://website.com/shirts/red

همان صفحه ولی همراه دستور قیمت: http://website.com/shirts/red?order=asc

چرا محتوای تکراری نامطلوب است؟
duplicate-content
محتوای تکراری موتور جستجو را گیج می‌کند. چرا؟ چون باید تلاش زیادی بکنند تا تشخیص بدهند کدام صفحه اصلی است و بیشتر به موضوع جستجو شده مربوط است. موتورهای جستجو هیچ وقت محتوای مشابه را نمایش نمی‌دهند. این به خاطر بالا بردن کیفیت جستجوهاست و دیدن نتایج مشابه برای بازدیدکننده جالب نمی‌باشد.. مشکل دیگر رنکینگ پیج‌های مشابه است. چرا که شما به جای داشتن یک پیج قوی، چندین پیج با عملکرد کمتر از حد مطلوب دارید و این باعث پایین آمدن رنکینگ سایتتان خواهد شد.

image

چگونه محتوای مشابه تولید می‌شود؟
همیشه به این صورت نیست که کاربر عمدا مطلبی را از جایی کپی کند تا محتوای مشابه تولید شود، این مشکل ممکن است به صورت اتفاقی و ناخواسته هم ایجاد شود ولی به هر حال نتیجه یکسان است. نمونه‌ای از مطالب تکراری ، نسخه‌های قابل چاپ هستند. لذا اگر این صفحه ایندکس شود محتوای مشابه را ایجاد می‌کند. دلایل دیگر ایجاد محتوای مشابه شامل :

Session IDs – شناسه‌ها
Sorting options – مرتب‌سازی گزینه‌ها
Affiliate codes – کدهای وابسته
Domains – دامین‌ها

شناسه‌ها

شناسه‌ یک متغیر است شامل اعداد یا حروف که برای پیگیری بازدیدکنندگان استفاده می‌شود.اکثرا برای کارت‌های خرید شناسه‌هایی به مشتریان تعلق می‌گیرد مانند نمونه زیر : http://website.com/?sessionid=5649612 مشکلی که شناسه‌ها دارند این است که ممکن است هزاران محتوای مشابه تولید کنند. البته شناسه‌های قدرتمند در کوکی‌ها می‌تواند مشکل را حل کند.

مرتب‌سازی گزینه‌ها

اغلب چیزی که مرتب سازی گزینه‌ها به ذهن می‌اید سایت‌های فروش آنلاین است که اجناس را بر حسب قیمت و تاریخ اضافه و … مرتب‌سازی می کند. ولی مرتب‌سازی گزینه‌ها در وب سایت‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یو آر ال زیر از روش مرتب‌سازی معمول استفاده کرده: http://website.com/category?sort=asc URL ای که دارای تقسیم‌بندی گزینه‌ها است با سایت اصلی اساسا یک سایت محسوب می‌شوند. در اصل همان مطلب است که به روش دیگری چیده شده است.

affiliate codes

از کدهای وابسته در سرتاسر وب استفاده می‌شود.از این کدها برای شناسایی مراجعه کنندگان استفاده می‌شود. در زیر نمونه‌ای از کد وابسته را می‌بینید: http://website.com/product?ref=name که این کد نیز می‌تواند محتوای مشابه تولید کند.

image

دامین‌ها

دامین‌ها با تمام سادگی‌شان ممکن است مشکل‌ساز باشد. نگاهی به URLهای زیر بیاندازید: http://website.com http://www.website.com موتورهای جستجو برای تشخیص این URLها پیشرفت زیادی کردند ولی گاهی اوقات آن‌ها نیز دچار اشتباه می شوند. احتمالا هر دو آدرس به صفحه اصلی اشاره می‌کند ولی چون هر دو آدرس متفاوت به نظر می‌رسند ممکن است به صورت محتوای مشابه شناخته شوند.

image

چگونه محتوای مشابه را شناسایی کنیم؟
آسان‌ترین راه برای تشخیص، استفاده از Google Webmaster Tools است. وارد حسابتان شده و به این قسمت زیر بروید: Search Appearance > HTML Improvements در این قسمت شما می‌توانید لیستی از محتوای مشابه را ببینید.

duplicate

حل مسائل مربوط به مطالب تکراری
خوشبختانه چندین راه برای حل مشکل مطالب تکرای وجود دارد:

۳۰۱ redirect
یک راه ساده برای جلوگیری مطالب مشابه از ایندکس شدن، ۳۰۱ ریدایرکت است. این روش باعث میشود مسیر موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان تغییر کند و آنان مطالب مشابه را نبینند و همه بازدیدها به صفحه‌ی اصلی برسد. این تغییر مسیر با افزودن دستورات به فایل htaccess به سرور شما اجرا می‌شود. توجه کنید که این روش موارد تکراری را حذف می‌کند. اگر نمی‌خواهید موارد تکراری به کلی حذف شوند از این روش استفاده نکنید. برای استفاده از۳۰۱ redirect نیاز به دسترسی به فایل htaccess سرور دارید. اگر دسترسی به سرور ندارید، این مورد را از وبمستر خود بخواهید. اگر سرور شما از نرم افزارهایی غیر از Apache استفاده می کند، باید با سرویس دهنده هاست خود تماس بگیرید.

image

Rel=canonical
راه دیگری برای اطلاع به موتورهای جستجو در مورد محتوای تکراری استفاده از تگRel=canonical است. این کد باید در قسمت
اجرا شود. فرض کنید شما پیج ب را دارید که تکرار پیج الف است. اگر بخواهیم به موتور جستجو در این مورد اطلاع دهیم باید کد زیر را در قسمت ب قرار دهیم:

۱

این کد می‌گوید که این پیج در اصل کپی از URL گفته شده است. بعد از اجرای این کد، نتایج بازدیدها به صفحه اصلی منتقل شده و رنکینگ آن بالا می‌رود. بر خلاف ۳۰۱ redirect در اینجا محتوای تکراری حذف نمی‌شود.

ربات‌های متاتگ
در سطح پیشرفته با این ربات‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.. به طور خلاصه شما می‌توانید با افزودن پارامتر noindex از ایندکس شدن صفحه جلوگیری کنید.

بازنویسی URL
این راه جزو بهترین روش‌هاست ولی اگر اطلاع چندانی از کدنویسی ندارید ممکن است اجرای این روش برای شما مشکل باشد. همانطور که قبلا گفته بودیم نام دامین هم ممکن است باعث ایجاد محتوای مشابه شود. شما می‌توانید این مشکل را با اضافه‌ی بازنویسی url به فایل htaccess ، حل کنید. دامین مورد نظرتان را انتخاب کنید و url ها به صورت اتوماتیک روی دامین مشخص بازنویسی می‌شوند. مشکل دیگری که در مورد آن صحبت شد در مورد استفاده از Session IDs است. url یکسان با شناسه‌های متفاوت نیز ممکن است به صورت محتوای مشابه شناخته شد. بار دیگر فایل htaccess می‌تواند برای حل این مشکل استفاده شود. در مورد بازنویسی URL و حل مشکل session IDs در سطح پیشرفته، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ابزار وب مستر گوگل
راه ساده‌تر برای بازنویسی اتوماتیک URL استفاده از ابزار وبمستر گوگل است. وارد حسابتان شوید و به قسمت configuration بروید بر روی ستینگ کلیک کنید و prefferd domain را تنظیم کنید.

image

preferred

اگر از پارامترهای url داینامیک استفاده می‌کنید می‌توانید به گوگل بگویید که به این موارد رسیدگی کند، می توانید بگویید که از کدام پارامترها چشم پوشی کند. معمولا همین کار راه حل مناسبتی برای مشکلات محتوای مشابه است.به گوگل وبمستر رفته و این آدرس را دنبال کنید: Configuration > URL Parameters

تنوع در زبان محتوا
این موضوع به محتوای تکراری مربوط است ولی بعضی تفاوت‌هایی نیز دارد.اگر سایت شما چندزبانه است باید دو نکته را حتما در نظر داشته باشید: ۱. برای درست کردن پیج برای هر زبان، از ساب‌دامین به جای ساب‌فولدر استفاده کنید. یعنی اگر پیج شما به زبان انگلیسی است به جای داشتن چنین آدرسی: domain.com/es از این آدرس استفاده کنید : es.domainname.com

۲. به هیچ وجه سایت را به صورت خودکار (توسط افزونه‌ها یا سایت‌های آنلاین)ترجمه نکنید. چرا که گوگل به آسانی پی به این موضوع می‌برد و باید بدانید این مطالب هیچ ارزشی برای موتورهای جستجو ندارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *