نوین سئو
آموزش سئو و بهینه سازی سایت

schema چیستReviewed by ali khazraei on Jan 6Rating: 5.0schema چیست و چطور با آن کار کنیمschema چیست و چطور با آن کار کنیم

بدون شک سئو وب‎سایت شما برایتان موضوع بسیار مهمی است و دوست دارید که حضور خود در نتایج موتورهای جستجو را بهبود بخشید و یقینا اصطلاح schema را بارها شنیده‎اید. در این مقاله قصد داریم تاثیرگذاری زبان نشانه‎گذاری اسکیما را برای شما توضیح دهیم. اگر از علاقه‎مندان به موضوعات طراحی باشید می‎دانید که ابتدا موجی شکل گرفت و طراحان به کدنویسی Valid رو آوردند ولی امروزه توسعه‎‎دهندگان امروزی از زبان HTML5 بیشتر استفاده می‎کنند. شاید به دنبال اهمیت آن برای گوگل باشید اما بایستی بگوییم که یقینا پس از معرفی رسمی این استاندارد به وسیله W3C گوگل نیز به آن اهمیت داده است.

نشانه گذاری معنایی را شاید بتوان مهم ترین دلیل استفاده از HTML5 دانست. اگر بخواهیم ساده‎تر بگوییم بایستی گفت که HTML5 در اختیار شما کدی ساده‎تر، مرتب‎تر و بامعناتر قرار می‎دهد. یقینا این خواسته دل هر سئوکار حرفه‎ای است.

اگر به یاد داشته باشید در گذشته با استفاده از هدینگ‎ها، علاوه بر تغییر ظاهری وب‎سایت، معنای خاصی را به موتورهای جستجو القا می‎کردیم. حال با وجود عناصر تازه‎ای همانند با هدر، فوتر، منو و غیره این کار به شکل وسیع‎تری قادر به انجام شدن است.

در حقیقت نیت نشانه‎گذاری معنایی یا Semantic Markup مشخص‎سازی ساختار وب‎سایت به موتورهای جستجو در قالب زبانی است که متوجه آن شوند. به عبارت دیگر موتور جستجو تک‎تک قسمت‎های وب‎سایت شما را می‎شناسد و بنابر ماهیت آن، ارزش‎گذاری می‎ند.

استفاده از عناصر HTML5 ساده‎ترین روش برای نشانه‎گذاری است و وب‎مسترها بیشتر از دو سال است که از نشانه‎گذاری اسکیما استفاده می‎کنند. وب‎سایت . Schema.org مجموعه‎ای از طرح‎ها همانند با تگ‎های Html دارد که وب‎مسترها قادر به استفاده از آنها هستند.

تعریف Schema

اسکیما (Schema) مجموعه‎ای تشکیل شده از اطلاعات کوچک است که بیانی واضح و از پیش مشخص شده در وب‎سایت قرار می‎گیرند. این شیوه نشانه‎گذاری باعث ساده‎سازی عمل تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت برای موتورهای جستجو و در نتیجه بهتر نشان دادن نتایج مرتبط با سوال کاربر از موتورهای جستجو است.

Schema.org

Schema.org در سال 2011 با عنوان همکار تجاری موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل، یاهو و بینگ فعالیت خود را شروع و وظیفه استانداردسازی زبان نشانه گذاری و یکپارچه سازی آن را برعهده گرفت. دستورالعمل‎های قرار گرفته در این سایت برای موتورهای جستجو بیشتر قابل درک بوده و نمونه‎های عملی زیادی در آن پیدا می‎شود.

هدف از این زبان نشانه‎گذاری جایگزینی آن با بک‎لینک و کاهش ارزش لینک بوده است.

Schema.org در سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را بعنوان همکار تجاری موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل، یاهو و بینگ آغاز کرده و  وظیفه استانداردسازی زبان نشانه گذاری و یکپارچه سازی آن را برعهده دارد. دستورالعمل های موجود در این سایت برای بیشتر موتورهای جستجو قابل فهم بوده و مثال های کاربردی بسیاری در آن یافت میشود.

نشانه‎گذاری اسکیما و بهبود سئو

با آن‎که مت کات گفته بود نشانه‎گذاری توسط وب‎سایت مذکور الزاما برابر با رنک بهتر برای وب‎سایت وب‎مستران نیست اما بایستی گفت که هدف آن نه رنک بالاتر بلکه رنک صحیح است. علاوه بر این می‎تواند باعث بهبود CTR و افزایش شانس نمایش یافتن در نتایج جستجوی گوگل و یا قابلیتی همانند با Google Recipe View شود. زمانی که کد HTML وب‎سایت شما دارای ریزداده‎های اسکیما است، موتورهای جستجو بهتر محتوای مطلب سایت شما را تشریح و به دنبال آن باعث افزایش امکان دیده شدن شما و تشخیص کلمات کلیدی اصلی به وسیله گوگل می‎شوند.

نشانه گذاری معنایی و ارتباط با CTR

یکی از جالب‎ترین مزایای نشانه گذاری معنایی، بهبود نتیجه شما در نتایج جستجو توسط Rich Snippets  است. نشانه گذاری سبب می‎شود اطلاعات مفیدتری را گوگل در کنار نتایج سایت شما توسط Rich Snippets نشان داد و در نتیجه نرخ کلیک افزایش یابد. براساس آمار این قابلیت باعث افزایش CTR به مقدار 15 تا 30 درصد می‎شود.

نشانه گذاری صفحات سایت عملی سخت است و بایستی برای تمامی صفحات به صورت دستی وارد شود. در تعداد زیادی از سیستم‎های مدیریت محتوا با طرح‎ریزی درست ساختار صفحات امکان انجام این نشانه‎گذاری برای تمامی محصولات و صفحات وجود دارد.

شما بعد از انجام این کارها توسط ابزار Structured Data Testing Tool در گوگل می‎توانید نحوه درست بودن عملکرد تمامی دستورالعمل‎ها را بررسی کنید.

تمامی اطلاعات سایت بایستی با اسکیما بهینه شوند؟

که جواب منفی است، ولی هرچقدر اطلاعات نشانه‎گذاری شده بیشتر باشد، هدف و طبیعت محتوای سایت برای موتورهای جستجو وضوح بیشتری دارد. ابزار فوق می‎تواند به شما کمک کند که متوجه شوید از نشانه گذاری های انجام شده چه اطلاعاتی استخراج می شود.

به یاد داشته باشید هر کدام از ساختارهای موجود در schema.org برای کاربرد خاصی طراحی شده‎اند. به عنوان نمونه به کار بردن سیستم امتیازدهی محصولات در بخش نظرات روش خوبی نیست چون گوگل رتبه‎بندی شما را در نتایج خود نشان نخواهد داد.

Open graph  در فیس بوک و  Twitter Cards

به تصور اشتباه بعضی از بازاریابان استفاده از تگ open graph پیش نیاز ضروری برای دیده شدن محتوای آن‎ها است. در حالی که کد نشانه‎گذاری اسکیما می‎تواند همراه با تگ‎های های رسانه های اجتماعی همزمان برای دستیابی موتورهای جستجو به اطلاعات جزئی تر، استفاده شود. شما می‎توانید برای بالا بردن شانس دیده شدن محتوای خود از نشانه‎گذاری اسکیما و تگ‎های open graph به طور همزمان استفاده کنید.

Open graph باعث نشانه‎گذاری صفحات سایت شما برای فهم‎ بهتر فیسبوک می‎شود و Twitter Cards نیز برای توییتر و اشتراک‎گذاری اطلاعات مناسب در آن استفاده می‎شود. امکان استفاده مستقل از این دو سیستم، جدا از Schema، وجود دارد.

نقطه آغاز

بدون توجه به محتوای وب‎سایت شما، در دایره المعارف وسیع Schema.org همیشه راهی به منظور نشانه‎گذاری به چشم می‎‎خورد که در پایین به چند نمونه اشاره می‎کنیم.

اسکیما به شما امکان تعریف یک رویداد را می‎دهد. شما قادر به مشخص‎سازی شرکت کنندگان، تاریخ، اجرا کنندگان، مدت زمان، مکان و دیگر اطلاعات رویداد مورد نظر به زبانی قابل درک برای گوگل هستید.

تجارت و Geotag

شما می‎توانید با کمک اسکیما آدرس و اطلاعات تماس خود را نشانه‎گذاری کنید. علاوه بر این به کمک Place در Schema.org و یا استفاده از geocoordinates به همراه کد های LocalBusiness خود در Geotag مکان خود را به طور دقیق تر معین کنید.

مدیریت اعتبار

به کمک اسکیما در رابطه با افراد، قادر به مشخص‎سازی صفحات مربوط به اشخاص هستید. نه فقط اطلاعات مهم افراد قابل نشانه‎گذاری می‎باشند، بلکه موارد ریزتر همانند با دانشگاه، جوایز کسب شده، مکان کار و غیره نیز قابلیت نشانه‎گذاری دارند. گوگل گفته است از هر سه راه نشانه‎گذاری میکرو دیتا (Microdata)، RDF و میکرو فرمت (Microformat) پشتیبانی می‎کند اما پیشنهاد آن‎ها استفاده از روش میکرودیتا است.

نحوه استفاده از میکرو دیتا

به کمک سه تگ itemscope , itemtype , itemprop شما قادر به بهینه‎سازی کد HTML خود هستید. به مثال زیر دقت کنید:

<div>

<h1>آواتار</h1>

<span>کارگردان : جیمز کمرون</span>

<span>علمی تخیلی</span>

</div>

ما باکسی به منظور نشان دادن اطلاعات یک فیلم داریم. این محتوا برای یک انسان کاملا مشخص و در رابطه با یک فیلم است. حالا آن را برای موتورهای جستجو بهینه می‎کنیم. چون این باکس مربوط به موضوع فیلم است بایستی از itemscope و itemtype استفاده کنیم .

Itemscope توجه موتور جستجو را به بررسی کامل این باکس جلب می‎کند و itemtype موضوع آن را مشخص می‎کند.

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>

<h1>آواتار</h1>

<span>کارگردان : جیمز کمرون</span>

<span>علمی تخیلی</span>

</div>

حال به بهینه‎سازی اجزای باکس و محتویات داخل آن برای موتورهای جستجوگر می‎رسیم  و بایستی از itemprop استفاده کرد:

 

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>

<h1 itemprop=”name”>آواتار</h1>

<span>کارگردان : <span itemprop=”director”> جیمز کمرون </span></span>

<span itemprop=”genre”>علمی تخیلی</span>

</div>

برای مشاهده کلیه موضوعات لینک http://schema.org/docs/full.html را مشاهده کنید.

اگر وب‎سایت شما سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارد کار شما بسیار راحت است و با کمک پلاگینی به اسمSchema Creator    می‎توانید به آسانی از میکرو دیتا استفاده کنید.


آموزش سئو با نوین سئو

لینک دوستان